30.7.11

rel hidup

hidup adalah lintasan rel-rel yang bisa saja saling bertumbuk di suatu titik. di satu titik itulah, dua orang manusia bisa bertemu. saling bertegur sapa. saling membagi cerita, luka atau bahagia. saling menumbuhkan harapan. saling bergenggaman tangan. Saling memandang. atau ya, saling berbagi mimpi.

Tuhan paling tahu mengapa di titik itu sepasang manusia harus bertemu. mengapa di titik itu, mereka harus saling melibatkan peristiwa yang sama dalam satu helaan nafas mereka. mengapa di titik itu, Tuhan mempertemukan mereka. tapi jangan tanyakan Tuhan, kerana Tuhan tidak akan menjawab dengan bahasa yang kita mengerti. DIA berbicara dengan bahasa yang lain. kejadian yang memberikan hikmah, kejadian yang bercerita sendiri mengapa sepasang manusia itu bertemu dan saling membagi waktu bersama lalu berpisah.

utamanya, jangan pernah tanyakan Tuhan. mengapa kamu terpilih untuk dihadap dikit duka. kerana pasti, sudah ada sesuatu yang berhikmah menanti di depan sana.


p/s : ini tulisan spontan. lebih tepatnya, ia terhasil dari cetus jiwa dari puisi teman ini, rel ke syurga. entah, ada sesuatu yang buat aku fikir jauh. tentang hidup, tentang surga, dan tentang narraka.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Lesen Creative Commons
setiap tulisan dalam ruang "Prognansa" adalah hakcipta penulis dan dibawah : Lesen Pengiktirafan-BukanKomersial-TiadaTerbitan 2.5 Malaysia Creative Commons.